Aktualności

Odpowiedzialność przewoźnika za odwołany lub opóźniony lot samolotem

Aktualności

Październik jest miesiącem, dla których czasem sezon urlopowy dopiero się zaczyna. Z urlopem wiąże się wypoczynek i spędzenie czasu poza domem, a najlepiej poza krajem. Planując podróż samolotem, musimy liczyć się z niedogodnościami z tym związanymi. Co zrobić gdy nasz lot zostanie odwołany lub opóźniony? Albo gdy czekając na bagaż nie znajdziemy naszej ulubionej walizki? Jaka jest odpowiedzialność przewoźnika za zaistniałe sytuacje?

Przede wszystkim, podróżny musi pamiętać, że jeżeli podróżuje między krajami Unii Europejskiej niezależnie od ceny biletu, klasy podróży i klasy rezerwacyjnej przysługują mu konkretne uprawnienia, które zostały uregulowane w rozporządzeniu 261/2004 Parlamentu Europejskiego.

Tak więc, w przypadku odwołanego lotu, przewoźnik jest zobowiązany do realizacji jednej z opcji: zwrócić pełny koszt biletu w terminie 7 dni, jeżeli pasażer odstąpi od umowy; umożliwić pasażerowi skorzystanie z alternatywnego lotu we wcześniejszym możliwym terminie albo w terminie dla niego dogodnym na tej samej trasie, w podobnym warunkach.

Poza tym, pasażer ma prawo do odszkodowania pieniężnego (za jego zgodą może być zrealizowane w innej formie), które przewoźnik musi wypłacić niezwłocznie. Wysokość takiego odszkodowania jest uzależniona od długości lotu, tj. 250 euro - odległość do 1500 km, 400 euro do 1500-3500 km i 600 euro dla lotów dalszych. Zdarzają się oczywiście sytuacje, gdy przewoźnik nie chce wypełnić tego obowiązku, wówczas pasażer może złożyć reklamację, która nierozpatrzona w terminie 30 dni, pozwala na złożenie skargi do Urzędu Lotnictwa Cywilnego.

Jednakże, musimy pamiętać, że pasażer nie zawsze ma możliwość uzyskania odszkodowania. Nie przysługuje mu to uprawnienie, gdy: został poinformowany o odwołaniu lotu: (a) najpóźniej14 dni przed lotem, (b) gdy w okresie od 2 tygodni do 7 dni przed lotem został poinformowany o odwołaniu lotu i zaproponowano mu zmianę planu podróży (wylot nie wcześniej niż 2 h przed planowanym, przylot nie później niż 4 h po planowanym), (c) w okresie krótszym niż 7 dni przed planowanym lotem, i jednocześnie zaproponowano mu zmianę planu podróży (wylot nie wcześniej niż godzinę przed planowanym i przylot nie później niż 2 h po planowanym).

Warto wiedzieć, iż jeżeli miała miejsce tzw. siła wyższa, czyli wyjątkowa okoliczność niezależna od przewoźnika, której nie można było uniknąć, wówczas podróżnemu nie przysługuje odszkodowanie, ale zachowuje on możliwość domagania się zwrotu kosztów biletu wraz z związanymi z tym opłatami. Kiedy będziemy mieć do czynienia z siłą wyższą? Będą to złe warunki meteorologiczne, zagrożenie bezpieczeństwa, strajki, a także wada samolotu spowodowana przez nadzwyczajny czynnik. 

Dodatkowo, w czasie, gdy pasażerowie czekają na lotnisku na alternatywny lot linia jest zobowiązana zapewnić im bezpłatną opiekę w postaci posiłków, napoi, zakwaterowania w hotelu i transportu między lotniskiem, a miejscem zakwaterowania oraz bezpłatne dwie rozmowy telefoniczne lub możliwość wysłania dwóch e-maili. Natomiast jeżeli linia nie wywiązuje się z ciążącego na niej obowiązku, wtedy pasażer może domagać się zwrotu za poniesione wydatki w trakcie oczekiwania na lot.

W przypadku opóźnionego lotu, pasażer będzie mógł skorzystać z przysługujących mu uprawnień, ale tylko w sytuacji gdy będzie on posiadał potwierdzoną rezerwację na dany lot i stawi się na odprawę nie później niż 45 min. przed ogłoszoną godziną wylotu. Uprawnienia są uzależnione od czasu oczekiwania, przyczyn opóźnienia i długości lotu. Pasażer ma prawo być na bieżąco informowany o aktualnej sytuacji, a dopiero gdy lot jest opóźniony o co najmniej 5 h, wtedy ma prawo do zwrotu pełnego kosztu biletu w terminie 7 dni za wszystkie nieodbyte części podróży, a także za te odbyte, gdy pozostałe w zaistniałej sytuacji nie mają znaczenia dla jego podróży. Musi tylko w tym terminie odstąpić od umowy. Poza tym, pasażer ma prawo żądać zapewnienia mu powrotu do miejsca wylotu. Tutaj także pojawia się możliwość uzyskania odszkodowania, będzie to możliwe, gdy pasażer przybędzie na miejsce docelowe 3 h lub więcej godzin od planowanego przylotu, natomiast nie ma takiej możliwości w przypadku działania siły wyższej.

Zatem, wybierając się na urlop musimy pamiętać o przysługujących nam uprawnieniach i zabiegać o to, co nam przysługuje, zwłaszcza, gdy jesteśmy w obcym państwie. Zapoznaj się z ofertą naszej kancelarii adwokackiej!

LOKALIZACJA
W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w ramach naszego serwisu stosujemy pliki cookies. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Jeśli nie wyrażają Państwo zgody, uprzejmie prosimy o dokonanie stosownych zmian w ustawieniach przeglądarki internetowej.