Odrzucenie spadku w sądzie

Przyjęcie spadku może się wiązać z przejęciem na siebie długów spadkodawcy. Jeśli wiemy o długach pozostawionych przez spadkodawcę możemy przyjąć spadek z dobrodziejstwem inwentarza  lub go odrzucić. Podejmując decyzję o odrzuceniu spadku należy mieć świadomość, że w jej następstwie nie dziedziczymy po spadkodawcy żadnych długów, ale też żadnego majątku.

Spadek można odrzucić w sądzie lub u notariusza. W poniższym artykule skupimy się na procedurze odrzucenia spadku w sądzie. Na czym polega? Jak przebiega? Czy jest bardziej korzystna dla spadkobiercy niż zrzeczenie się spadku u notariusza?

Odrzucenie spadku

Kwestie związane z odrzuceniem spadku reguluje Kodeks cywilny (Dz.U.2023.1610 t.j.). Zgodnie z art. 1012 KC spadkobierca może bądź przyjąć spadek bez ograniczenia odpowiedzialności za długi (przyjęcie proste), bądź przyjąć spadek z ograniczeniem tej odpowiedzialności (przyjęcie z dobrodziejstwem inwentarza), bądź też spadek odrzucić. Spadek można przyjąć lub odrzucić składając stosowne oświadczenie. Zgodnie z art. 1015 § 1 KC Oświadczenie o przyjęciu lub o odrzuceniu spadku może być złożone w ciągu sześciu miesięcy od dnia, w którym spadkobierca dowiedział się o tytule swego powołania. W przypadku spadkobierców, którzy podejmą decyzję o odrzuceniu spadku, wymaga to terminowego złożenia oświadczenia. Jak już wcześniej wspomnieliśmy, oświadczenie o odrzuceniu spadku możesz złożyć przed notariuszem lub przed sądem.

Odrzucenie spadku przed sądem

Co do skutków prawnych złożonego oświadczenia drogi sądowa i notarialna niczym się od siebie nie różnią. W obu przypadkach złożenie oświadczenia w terminie będzie skutkowało odrzuceniem spadku. Zgodnie z art. 1020 KC Spadkobierca, który spadek odrzucił, zostaje wyłączony od dziedziczenia, tak jakby nie dożył otwarcia spadku.

Jeśli zastanawiasz się, która forma odrzucenia spadku będzie dla Ciebie bardziej korzystna, warto skupić się na obowiązujących procedurach:

• odrzucenie spadku przed notariuszem wymaga złożenia oświadczenia w formie pisemnej,
  • odrzucenie spadku w sądzie rejonowym odpowiednim ze względu na miejsce zamieszkania lub pobyt osoby je składającej składane jest w formie ustnej.

Dodatkowe różnice obejmują:

• koszt złożenia oświadczenia,
  • czas trwania postępowania.

Postępowanie sądowe polega na złożeniu wniosku o odrzucenie spadku, podczas gdy przed notariuszem od razu składasz oświadczenie, zgodnie z którym spadku się zrzekasz. To oznacza, że złożenie oświadczenia przed notariuszem pozwala na szybsze i tańsze dopełnienie niezbędnych formalności.

W obu przypadkach konieczne jest potwierdzenie danych osobowych osoby składającej oświadczenie. W tym celu musisz mieć przy sobie dokument tożsamości – dowód osobisty lub paszport.

LOKALIZACJA